فرکانس جدید تلویزیون های تاجیکستان


|

مشخصات پخش ماهواره ای تلویزیون های تاجیکستان بر روی ماهواره ABS1 تغییر کرده است و یک شبکه جدید بنام Chahonnamo (جهان نما)نیز به این مجموعه افزوده شده است. مشخصات جدید به این صورت است.

ABS1 @ 75 Degrees East

Frequency: 12695 MHz

polarity: V

Symbol Rate: 10750

FEC: 3/4


تلویزیون نور روی هاتبرد


|

شبكه تلویزیونی نور که برای افغان ها از امريكا پخش مي شود روي هاتبرد آمده است.
این شبکه تا پیش از این تنها از طریق ماهواره Galaxy 25 روی آمریکای شمالی پوشش داشت. البته در اینترنت در همه جا قابل دریافت بود.

نکته ضروری در مورد این شبکه اینکه این شبکه هیچ ارتباطی با شبکه نوری که از داخل افغانستان پخش میشود ندارد و سبک برنامه های این دو شبکه نیز با هم کاملا متفاوت است.

فرکانس دریافت این شبکه از این قرار است.



Europe and Afghanistan

HOTBIRD @ 13 Degrees East

Frequency: 11470 MHz V

Symbol Rate: 27.500

FEC: 5/6

با سپاس از جمشید عزیز

سال نو، انتخابات ریاست جمهوری، فرصت ها و چالش های رسانه های افغانستان


|

سالی که گذشت برای رسانه های افغانستان در برخی حوزه ها سالی پر از چالش های فراوان و در برخی حوزه ها پر از فرصت بود .

روی کار آمدن تلویزیون امروز، تلویزیون راه فردا، تلویزیون سبا، رادیو شهر، رادیو تپش، رادیو صحت، انواع هفته نامه ها و جراید از جمله رویداد های مهمی بود که اکثر فرهنگ دوستان آنرا به فال نیک پنداشته و گامی مهم در راستای فرهنگ سازی و ایجاد یک منبع تغذیه فرهنگی دیگر در کشوری که فرهنگ اش سوخته و دستخوش حوادث ناگوار شده بود قلمداد نمودند، از جانب دیگر بروز مشکلات غیر فرهنگی میان تلویزیون های امروز و تمدن که باعث از بین رفتن حرمت رسانه ها در میان مردم شد، کنار رفتن روزنامه پیمان از صحنه مطبوعات کشور که ضربه شدیدی به رسانه های چاپی کشور زد، ترور و بازداشت چندین خبرنگار در کابل هرات و مزار شریف نیز از جمله وقایعی بود که وضعیت کار را برای رسانه ها تلخ تر از گذشته جلوه می داد.


اما سالی که در پیش رو است به تناسب چهار سال گذشته از اهمیت ویژه ی برای رسانه ها برخوردار است زیرا در این سال بزرگترین اتفاق که تنها در طول 5 سال یکبار به وقوع میپیوندد رخ خواهد داد، با تمام باید ها و نباید ها احتمال زیادی وجود دارد که در سال 1388 انتخابات ریاست جمهوری افغانستان به وقوع بپیوندد و فردی دیگری با قرار گرفتن در راس دولت جمهوری اسلامی افغانستان مسولیت زعامت ملی افغانستان را به دوش گیرد. در این که این رخداد با چالش ها و فرصت های سیاسی و غیر سیاسی بیشماری در خارج از حوزه رسانه ها روبرو خواهد بود شکی نیست اما این نبشته تنها در گستره رسانه ها اظهار وجود خواهد داشت. رسانه هایی که به یقین کامل بزرگترین و بهترین وسیله برای معرفی چهره واقعی نامزدهای ریاست جمهوری به مردم است نیز خالی از چالش و فرصت نخواهد بود.

هر چند که از همین اکنون تلویزیون هایی مانند طلوع و آریانا به صورت رسمی برنامه هایی را روی دست گرفته اند اما با توجه به گسترده بودن دامنه فعالیت نامزدها فعالیت این دو رسانه و دیگر رسانه ها چندان قانع کننده اذهان عامه نخواهد بود. اما نکته ی مهم در این است که رسانه ها مورد استعمال برخی نامزدها به دلیل تجاری بودن آنها قرار نگیرند، از جانب دیگر هیچ ضمانتی برای اطلاع رسانی دقیق و عادلانه و یا حداقل غیر تخریب گرانه وجود ندارد، درعین حال که نماینده گی سیاسی سازمان ملل متحد در کابل نیز از احتمال این موضوع ابراز نگرانی کرده بود. از سوی دیگر موضوعی احتمال حرکت های غیر منصفانه رسانه ها را افزایش میدهد نبودن قانون درستی برای فعالیت رسانه ها است و ازجاییکه قانون جدید رسانه ها به گفته ی نماینده گان مردم در مجلس نماینده گان در مسیر راه وزارت امور پارلمانی و وزارت عدلیه مورد گم شده است و کسی هم پیگیر موضوع نخواهد بود و هیچ کپی هم از آن وجود ندارد میدان به اندازه کافی شغالی خواهد شد تا آنچه هر نامزد و هر رسانه می خواهد انجام گیرد.

اما با همه ی این فراهم شدن بستر برای انجام افکار غیر غیر ژورنالیستی بهتر است رسانه ها به اطلاع رسانی عادلانه بپردازند چون تجربه نشان داده است که اگر رسانه ی نتواند جنبه ملی خویش را رعایت کند( به عنوان مثال از یک کاندیدای خاص وابسته به جناحی خاص حمایت کند و دیگر نامزدها از این فرصت بهره مند نباشند) به مرور زمان مخاطب ملی نیز نخواهد داشت و در صورت عدم موفقیت کاندیدای مورد نظر همان رسانه مردم با نگرشی منفی به آن رسانه خواهد دید. و باید حد اقل تا پنج سال بعد نادم باشد از عملی که حال انجام می دهند.


پس چرا عاقل کند کاری که باز آرد پشیمانی