رسانه ها و چالش های نو در افغانستان ( بخش دوم)


|

رسانه ها و چالش های نو در افغانستان ( بخش نخست)

با روی کار آمدن اداره موقت و بعد از آن دولت انتقالی و سرانجام انتخابی، روز به روز به تعداد رسانه های خصوصی افزوده شد و این سیر صعودی تا کنون ادامه دارد.

اولین رادیو که در این زمان به پخش برنامه پرداخت رادیو آرمان اف ام بود که در ابتدا تنها در کابل برنامه پخش میکرد.می توان گفت این رادیو از همان آغاز کار از جانب برخی افراد آماج انتقادهای شدید بود. مخالفتی که تا کنون نیز ادامه دارد هرچند در با گرمی بازار رسانه های دیداری این مخالفت به سمت این رسانه ها متمایل شده است .

تلویزیون آینه که از اولین شبکه های تلویزیونی خصوص افغانستان بود در این دوره از شهر شبرغان به پخش برنامه هایش در صفحات شمال افغانستان پرداخت. با وجود اینکه برنامه های این تلویزیون به طبع واپسگراها برابر نبود، به دلیل نفوذ جنرال دوستم در آن در حاشیه امن قرار داشت و این روند تاکنون نیز ادامه دارد.

رسانه ها در دوران وزارت سید مخدوم رهین وزیر پشین اطلاعات و فرهنگ از آزادی نسبی بر خوردار بودند و آقای رهین در ساحه کاری رسانه ها هیچ مداخله نمیکرد و اگر هم مداخله صورت میگرفت آنهم در حد توصیه بود و بس .این را شاید بتوان به تجربه کاری آقای رهین به عنوان مدیر رادیوی مجاهدین در دوران جهاد نسبت داد.

با روی کار آمدن پارلمان افغانستان، حکومت از حالت تک قطبی به در آمد و پارلمان که بیشتر اعضای آن را منتقدین سیاست های حامد کرزی تشکیل میدادند به قدرت نمایی پرداخت.

نمایندگان پارلمان با طرح مخالفت های شدید نسبت به تلویزیون های خصوصی آقای رهین را تحط فشار قرار دادند.

از مهمترین چالش های این دوره میتوان به محکومیت تلویزیون افغان به جزای نقدی اشاره کرد.

تلویزیون افغان اولین تلویزیون خصوصی شهر کابل است که ریاست آنرا آقای افغانزی به عهده دارد. دو سال پیش این تلویزیون به علت پخش یک آهنگ غربی خود را با واکنش های زیادی مواجه ساخت. کمیسون تخطی رسانه ای که زیر نظر دولت افغانستان فعالیت دارد این تلویزیون را به جریمه نقدی حدود 1000 دالر امریکایی نمود ، اما در دادگاه، آقای افغانزی دلایلی ارائه نمود و حاضر به پرداخت این جریمه نشد.

تلویزیون افغان جریمه مادی را اگرچه نپرداخت اما جریمه اصلی را که خودسانسوری بود را هم تلویزیون افغان و هم سایر تلویزیون ها به حکم خود پرداختند.

اختلاف بر سر سهم گروه ها اگر چه چون سالهای پیش با اسلحه نبود اما در عضر وداع با اسلحه نیز ادامه یافت.حامد کرزی مجبور شد که برخی پست های دولتی را به جناح مقابل خود واگذارد. در این بین قربانی این تعامل شخص آقای رهین بود. پاشنه آشیل آقای رهین رسانه ها بودند.

رهین رفت و حامد کرزی ، کریم خرم را بجای او به پارلمان معرفی کرد. پارلمان هم به او رای اعتماد داد.

مخالفت با پخش برنامه های بعضی تلویزیون ها همان طور که گفته شد از اوایل وجود داشت و بعضی زود مندان بخاطر مطالبی که با شخصیت و یا حزب شان در تضاد میبود با رسانه ها مخالفت میورزیدند. یکی از این موارد بر خورد دادستان کل (لوی سارنوال) با تلویزیون طلوع بود. به گفته شخص دادستان تلویزیون طلوع یک مورد از حرف های او را که در مورد قوه ء قضائیه صورت گرفته بود را بصورت تحریف شده نشر نموده و خلاف گفته او در طلوع انعکاس داده است.

برخورد بعدی هم بین تلویزیون طلوع و وزارت اطلاعات وفرهنگ زمانی صورت گرفت که تلویزیون طلوع به پخش یک کنسرت شکیرا هنرمند کلومبیایی پرداخت ، در خبرنامه ای که از جانب وزارت اطلاعات و فرهنگ در مخالفت با این اقدام تلویزیون طلوع صادر شد گفته شده بود که پخش این کنسرت مخالف فرهنگ و عنعنات مردم افغانستان بوده و جدا تقبیح میشود.این در حالی بود که همه روزه از اکثر شبکه های تلویزیونی افغانستان آهنگ های غربی پخش میشود .

تلویزیون طلوع را می توان یک از جنجالی ترین تلویزیون های افغانستان نامید این تلویزیون همیشه مورد مخالفت برخی گروه ها بوده است. بسیاری بر این باورند که تلویزیون طلوع عمدا به چنین کار های دست میزند و هدف آن هم تبارز بیشتر در بین رسانه های نوپای افغانستان است. این ادعا چندان هم دور از ذهن نیست زیرا بر اساس تمام نظر خواهی ها این تلویزیون در بین حدود 14 تلویزیون خصوصی گزینه نخست بیننده گان است. البته نمیتوان سایر ویژگیهای مثبت تلویزیون طلوع را که باعث اقبال عمومی آن شده است را از نظر دور داشت.

تلویزیون طلوع معمولا هدف تعرض بسیاری از دولت مردان افغانستان است. استدلال این مخالفان این است که تلویزیون طلوع بیشتر به زبان فارسی توجه داشته و از استفاده از بعضی اصطلاحات که در افغانستان بنام مصطلحات ملی یاد میشود و در مواردی به زبان پشتو است ابا میورزد.اگر چه گروه رسانه ای موبی که طلوع بخشی از آن است با تاسیس تلویزیون لمر که به پشتو نشرات دارد خواست تا حدودی از این فشار ها بکاهد اما این مخالفت ها هنوز ادامه دارد.

بعد از فروپاشی رژیم طالبان و به قدرت رسیدن آقای کرزی تلویزیون ملی دوباره به نشر سریال های که در بالا از آن نام بردیم پرداخت و این زمانی بود که عقبگرا ها با نشر آهنگ های زنان در تلویزیون ملی و همچنان پخش فلم های هندی مخالقت میکردند.

سریال های هندی به سبک جدید و فعلی آن برای اولین بار بدون دوبله از تلویزیون افغان پخش شد ، و علاقه مندی مردم باعث شد تا در مراحل بعدی تلویزیون آریانا و طلوع نیز سریال های هندی را با دوبله فارسی پخش کنند. این سریال ها به شدت مورد توجه مردم قرار گرفت بزودی به خانه های مردم در سراسر افغانستان راه گشوده و در کل مردم در سطوح مختلف اجتمایی مشتاق دیدن این سریال ها شدند .

تلویزیون انترنتی.


|


بسم رب النور

بيل گیتس

چندی قبل بود كه در اجلاس جهاني اقتصاد در داووس بيل گیتس(ریس شرکت مایکروسافت) از امكانات جالب و متفاوت تلويزيون اينترنتي (IPTV) صحبت به میان آورد. گیتس تا 5سال آينده هم پيش رفت و پيش‌بيني كرد تا آن زمان با عرضه و ورود تلويزيون‌هاي اينترنتي مردم به تلويزيون‌هاي قديمي خود مي‌خندند. اين درست زماني بود كه كنسول تركيبي جديد شركت مايكروسافت به نام xbox/IPTV همزمان به نمايش گذاشته شده بود. در حقيقت كارشناسان هم با مدير بزرگ‌ترين شركت نرم‌افزاري دنيا هم‌عقيده‌اند، چون آنها معتقدند با ادامه رشد بازار ديجيتال در آينده، عادات قديمي به استفاده از ابزار كهنه هم از بين رفته و به اين ترتيب فناوري‌هاي جديد به راحتي جايگزين مي‌شوند.
جفت هنين
تحليلگر بخش اينترنت پرسرعت و تلويزيون اينترنتي در موسسه تحقيقاتي Infonetics در اين مورد مي‌گويد: «هيچ شكي ندارم كه به زودي تلويزيون‌هاي فعلي تغيير پيدا مي‌كنند. فقط كافي است تا 5سال آينده صبر كنيم و ببينيم مردم سراسر دنيا با مشاهده يك تغيير اساسي در آنچه آنها به عنوان تلويزيون تماشا مي‌كنند، چه‌طور تلويزيون‌هاي اينترنتي را جايگزين آنها مي‌كنند.»
او با اشاره به اين موضوع كه اكثر مردم هنوز به تماشاي برنامه شبكه‌هاي قديمي مي‌نشينند، ادامه داد: «در حالي كه مايكروسافت و بسياري از شركت‌هاي ديگر با ساخت دستگاه‌هاي جديد سعي دارند قدرت انتخاب بيشتري به كاربران براي انتخاب محتواي ويدئويي مورد نظرشان بدهند، ديگر كمتر كسي به نشستن پاي تلويزيون و تماشاي برنامه‌هاي تكراري آن تمايل خواهد داشت. در واقع قرار نيست شبكه‌هاي تلويزيوني تعطيل شوند بلكه آنچه به عنوان محتواي ويدئويي و در قالب برنامه‌هاي تلويزيوني ارائه مي‌شود با گسترش علاقه‌مندي كاربران به اينترنت همراه شده و تغيير مي‌كند. اين تغيير تا 5 سال آينده اتفاق مي‌افتد و قطعا تا چندين سال بعد از ورود تلويزيون‌هاي اينترنتي شاهد محصولي متفاوت در بازار تلويزيون نخواهيم بود.»

با پیشرفت فن آوری سهم افغانستان از آن چه خواهد بود؟

همان طوریکه میدانید افغانستان کشوری است که ده ها، به جنگ داخلی مشغول بوده است و مردم این کشور با عدم سواد کافی مواجه است(طوریکه از کل جمعیت 28 میلیونی این کشور 15 در صد سواد خواندن و نوشتن را دارد) و در دوران حکومت انتقالی (کرزای)اندکی شاهد ورود فن آوری به روز درکشور بوده ایم.که این خود حکایت از علم پذیری افغانها دارد.و دراین کشور بیش از 5 شرکت مخابراتی ، حداقل 14 شبکه تلویزیون وبیش از 50 شبکه رادیود ای فعالیت دارد اما تا آنجا یکه من شاهد موضوع از نزدیک بودم اکثراین بنگاها با عدم تخصص در داخل خودشان مواجه است و کلیه بنگاها ی فوق الذکر تحت یک کشور خاصی کار خودشان را پیش میبرد.مثلاً تلویزیون آینه که بخش فنی آن تحت نظر مهندسین ترکها و ازبکها فعالیت می نمایند.دریک چنین کشور یکه هنوز از تلویزیون عادی که خیلی ساده از طریق ماهوره پخش میشود استفاده درست نمی تواند(در این راستا با عدم علم و تخصص مواجه است)، منوط بر این استفاده از تلویزیون انترنتی را خودشما میتوانید حدس بزنید!؟و مهم تر از همه اینکه درافغانستان اندکی فن آوری وارد شده است و لی فرهنگ آن هنوز وارد کشور نگردیده است و شاید این مسئله سالها طول بکشد و احتمالاً اصلاً هم وارد نشود.که استفاده سوء رسانه ها فعلی و تلفنهای کریدتی شاهد این مدعای بی فرهنگی فن آوری در افغانستان میباشد.

تلویزیون تمدن


|


بسم رب الکعبه
تلویزیون تمدن یکی از چهارده تلویزیونی است که درافغانستان فعالیت می نمایند،و دراین اواخر در شهرهای هرات و مزارشریف نیز به نشرات خود آغاز نموده است.اما آنچنان که بمن گزارش داده اند نشرات این تلویزیون با اختلالاتی مواجه است که شاید ناشی از بخش فنی و یا همانطوریکه بمن گفته اند............باشد به هرحال فرقی نمیکند رقابت به هر شکل آن که باشد رقابت رقابت است.اما آنچه که باید ذکر کنم این است که یکی از پر بیننده ترین برنامه این تلویزیون برنامه انوار هدایت(درس تفسیرقرآن و یا درس اخلاق که شخص آیت الله محسنی آنرا ارائه میدهد) میباشد که شاید جای برنامه تولسی(سریال هندی)از تلویزیون طلوع را گرفته باشد.بیشتر برنامه های این تلویزیون آموزشی است و بیننده های خاصی در افغانستان و خارج از کشور دارد.همین چندی قبل تعدادی ازآمریکا و اروپا با من تماس گرفته بودند و خواستار این شدند که برنامه های این تلویزیون به زبان انگلیسی ترجمه شود.اما این امکان در شرایط کنونی برای تلویزیون تمدن فراهم نیست . انشاءالله در نوشته های بعدی ام بیشتر به این موضوع خواهم پرداخت.اما آنچه که شاید برای اکثرشما عزیزان مهم باشد مشخصات ماهواره ای این تلویزیون است که خدمت شما عرض میکنم.
Asia sat 3s – 105.5E – Cha. Frequency:12469 - s.Rate:2900 – FEC:3/4
Pol:Vertical.
And Email:info@tamadon.Tv

تلویزیون طلوع بزودی در یوروبرد


|

پس از اعتراض هایی که من و تمام شما دوستان مقیم اروپا و خاورمیانه نسبت به سیگنال ضعیف تلویزیون طلوع در اروپا و خاور میانه داشتیم مسئولین این تلویزیون تصمیم گرفتند که از ماهواره ی Eurobird9 برای ارسال سیگنال برای این منطقه استفاده کنند. Eurobird9 همان ماهواره هاتبرد دو می باشد که با وارد کار شدن هاتبرد 8 اکنون به مدار 9 درجه شرقی انتقال یافته است. این ماهواره پوشش بسیار خوبی بر روی این منطقه دارد.هدف کمپانی یوتلست از این کار بردن بار اضافی روی ماهواره هاتبرد به این ماهواره بود.این ماهواره ، ماهواره ای کم هزینه است و دارای شبکه های متعددی از جمله در حدود 12 شبکه هندی است.دریافت این ماهواره به همراه هاتبرد با یک دیش امکان پذیر است و هدف یوتل ست نیز از این انتقال همین بوده است.بزودی شبکه های بیشتری نیز روی این ماهواره قرار خواهند گرفت و این نقطه مداری به عنوان دومین مدار کلیدی یوتلست بعد از هاتبرد خواهد بود.
مسثولین تلویزیون طلوع نرفتن به هاتبرد را بخاطر کمبود ظرفیت در ماهواره هاتبرد اعلام کرده اند.
لطفا نظرات و مشکلات خود را درباره دریافت این ماهواره در بخش نظرات اعلام دارید تا مورد استفاده مسئولین این تلویزیون واقع شود. در مورد سوالات تا جایی که بتوانم پاسخگو خواهم بود.