چرا تلویزیون ملی بیننده ندارد؟



تلویزیون ملی افغانستان اولین تلویزیون در کشور ما است که در زمان حکومت محمد داوود خان کار های ابتدائی آن آغاز گردید و در زمان حکومت نورمحمد تره کی عملا به پخش برنامه هایش آغاز نمود .
در آن زمان این یگانه تلویزیون بود که در سطح کشور نشرات داشت و این روال تا اواخر حاکمیت مجاهدین در افغانستان ادامه داشت .
قابل یاد آوری است که زمان حاکمیت حزب دموکراتیک خلق افغانستان نشرات تلویزیون دولتی شوروی نیز به کابل ریلی میشد و همچنان در زمان حاکمیت مجاهدین تلویزیون پیام آزادی که مربوط به حزب اسلامی گلبدین حکمتیار بود در کابل نشرات داشت .
در زمان حاکمیت طالبان چیزی بنام تلویزیون مخالف نظام آنها بود و دیدن تلویزیون جرم شمرده میشد .با ختم حاکمیت طالبان و رویکار آمدن حکومت موقت تلویزیون ملی بعد از وقفه پنج ساله دوباره به پخش برنامه هایش آغاز نمود و در این زمان به خاطر اشتیاق بیش از حد مردم به تلویزیون حتی آگاهی ها تجارتی این تلویزیون نیز بیننده داشت .
اولین تلویزیون خصوصی که در دروه حاکمیت انتقالی افغانستان به نشرات آغاز نمود تلویزیون خصوصی افغان بود که از یک فرستنده با طاقت کم صرف در شرق کابل برنامه پخش مینمود و توانست بیشترین بیننده را در آن وقت از آن خود بسازد .
سیر نزولی تعداد بیننده های تلویزیون ملی افغانستان از همین جا آغاز شد.چون در زمان قبل از حکومت انتقالی دیش آنتن در افغانستان یک پدیده نو بود و مردم بصورت عموم بییننده این تلویزیون بودند و دیدن برنامه های این تلویزیون تقریبا به یک عادت تبدیل شده بود.
با آمدن طلوع در رسانه های دیداری افغانستان تحول عظیمی بوجود آمد و این تلویزیون توانست با پخش برنامه های به اصلاح مود روز بیشتر جوانان را بسوی خود بکشاند که این ضربه دیگری بود به تلویزیون ملی افغانستان.
ضعف مدیریت را نیز میتوان یکی از عواملی شمرد که تلویزیون ملی را به انزوا میکشاند وافرادی که به ریاست تلویزیون گماشته میشوند بیشتر کسانی اند که به اساس سلیقه های شخصی به این پست گماشته میشوند نه به اساس مسلکی بودن.همچنان امروز تلویزیون ملی افغانستان با وجود داشتن بهترین ستدیوها که توسط کشور جاپان بازسازی شده و همچنان ر تعداد کارمند ان و وسایل ثبت و نشربیشتر نتوانسته برنامه یی بسازد که بتوانند بیننده گان بیشتری را به خود جذب کند.
سال گذشته شخصی بنام نجیب روشن ریاست تلویزیون ملی افغانستان را به عهده داشت که توانست در مدت کم به تعداد بیننده های تلویزیون ملی افغانستان بیافزاید اما نظر به مصلحت های سیاسی نجیب روشن مجبور شد که استعفا بدهد.
نشر خبرها که به دوزبان فارسی و پشتو هرشب دوساعت وقت تلویزیون ملی را میگیردنیزاز تعداد بیننده های این تلویزیون میکاهد.
شما با خواندن این نوشته برای بهبود برنامه های تلویزیون ملی افغانستان نظرات تان را بنویسید.