اصطلاحات رسیور و ماهواره




بسم الله الرحمن الرحیم

با عرض سلام و خسته نباشید خدمت شما کاربران عزیز و ارجمند!بعد از عرض سلام خیلی پوزش میخواهم که مدتی پیش شما نبودم چون در دانشگا ه امتحان داشتم البته هنوز هم تمام نشده و لی یک خرده سرم سبک شد،بهرحال تصمیم بر این شد که اصطلاحات رسیور و ماهواره را خدمت شما ارائه کنم امیدوارم که برای شما عزیزان مفید باشد.بناً از شما عزیزان دعوت به مطالعه این مقاله میکنم.


اصطلاحات گیرنده و ماهواره

SR : يا Symbol Rate نشان دهنده تعداد مگابایتهای ارسالی هر سیگنال در واحد زمانی یک ثانیه می باشد.

FEC : برگرفته از Forward Error Correction می باشد و نسبت بین بایتهای اطلاعات اصلی و بایتهای تصحیح خطا را معرفی می نماید.و این نسبت بین2/1 و 8/7 متغیر است.نکته مهم اینکه هر چه این نسبت بزرگتر باشد سیگنالهای ماهواره ای قدرتمندتر بوده و در مقابل میتوان تعداد کانالهای زیادتری توسط یک انتقال دهنده دریافت نمود.

POL : مخخف کلمه Polariziation میباشد و به نوع ارسال فرکانس اشاره دارد.هر فرکانس یک سیگنال ماهواره ای به دو نوع متفاوت می تواند دریافت شود.

1-روش ارسال خطی یا Linear که به دو صورت افقی ( H (Horizental و عمودی( V( VERTIVAL ظاهر می شود.

2-ارسال چرخشی یا دورانی یا Circular که به دو صورت دست راستی (R(Right Hand و دست چپیL(Left Hand )میباشد.

سیستم ارسال سیگنال خطی در باند KU بکار می رود و سیستم چرخشی در باند C کارایی دارد.

VPID : مخخف عبارت Video Program Identification میباشد و کد اطلاعاتی سیگنالهای دیجیتالی برای شناسائی آنها می باشد.لازم به ذکر است در سیگنالهای رادیوئی چون هیچ تصویری دریافت نمی شود در قسمت VPID عدد ثابت 819۱ تکرار می شود.

APID : مخخف عبارت Audio Program Identification می باشد و و معرف کد شناسائی صدا می باشد.

PCR : برای هماهنگ نمودن صدا و تصویر یک کانال استفاده می شود که معمولا این عدد بطور اتوماتیک توسط گیرنده محاسبه می گردد.

SID : برگرفته از عبارت Serriee Identification می باشد و نشان دهنده نوع سرویس دیجیتالی ارائه شده می باشد و تنظیم آن مانع از اختلاط کانالهای هم فرکانس می شود.

پایان