تلویزیون انترنتی.




بسم رب النور

بيل گیتس

چندی قبل بود كه در اجلاس جهاني اقتصاد در داووس بيل گیتس(ریس شرکت مایکروسافت) از امكانات جالب و متفاوت تلويزيون اينترنتي (IPTV) صحبت به میان آورد. گیتس تا 5سال آينده هم پيش رفت و پيش‌بيني كرد تا آن زمان با عرضه و ورود تلويزيون‌هاي اينترنتي مردم به تلويزيون‌هاي قديمي خود مي‌خندند. اين درست زماني بود كه كنسول تركيبي جديد شركت مايكروسافت به نام xbox/IPTV همزمان به نمايش گذاشته شده بود. در حقيقت كارشناسان هم با مدير بزرگ‌ترين شركت نرم‌افزاري دنيا هم‌عقيده‌اند، چون آنها معتقدند با ادامه رشد بازار ديجيتال در آينده، عادات قديمي به استفاده از ابزار كهنه هم از بين رفته و به اين ترتيب فناوري‌هاي جديد به راحتي جايگزين مي‌شوند.
جفت هنين
تحليلگر بخش اينترنت پرسرعت و تلويزيون اينترنتي در موسسه تحقيقاتي Infonetics در اين مورد مي‌گويد: «هيچ شكي ندارم كه به زودي تلويزيون‌هاي فعلي تغيير پيدا مي‌كنند. فقط كافي است تا 5سال آينده صبر كنيم و ببينيم مردم سراسر دنيا با مشاهده يك تغيير اساسي در آنچه آنها به عنوان تلويزيون تماشا مي‌كنند، چه‌طور تلويزيون‌هاي اينترنتي را جايگزين آنها مي‌كنند.»
او با اشاره به اين موضوع كه اكثر مردم هنوز به تماشاي برنامه شبكه‌هاي قديمي مي‌نشينند، ادامه داد: «در حالي كه مايكروسافت و بسياري از شركت‌هاي ديگر با ساخت دستگاه‌هاي جديد سعي دارند قدرت انتخاب بيشتري به كاربران براي انتخاب محتواي ويدئويي مورد نظرشان بدهند، ديگر كمتر كسي به نشستن پاي تلويزيون و تماشاي برنامه‌هاي تكراري آن تمايل خواهد داشت. در واقع قرار نيست شبكه‌هاي تلويزيوني تعطيل شوند بلكه آنچه به عنوان محتواي ويدئويي و در قالب برنامه‌هاي تلويزيوني ارائه مي‌شود با گسترش علاقه‌مندي كاربران به اينترنت همراه شده و تغيير مي‌كند. اين تغيير تا 5 سال آينده اتفاق مي‌افتد و قطعا تا چندين سال بعد از ورود تلويزيون‌هاي اينترنتي شاهد محصولي متفاوت در بازار تلويزيون نخواهيم بود.»

با پیشرفت فن آوری سهم افغانستان از آن چه خواهد بود؟

همان طوریکه میدانید افغانستان کشوری است که ده ها، به جنگ داخلی مشغول بوده است و مردم این کشور با عدم سواد کافی مواجه است(طوریکه از کل جمعیت 28 میلیونی این کشور 15 در صد سواد خواندن و نوشتن را دارد) و در دوران حکومت انتقالی (کرزای)اندکی شاهد ورود فن آوری به روز درکشور بوده ایم.که این خود حکایت از علم پذیری افغانها دارد.و دراین کشور بیش از 5 شرکت مخابراتی ، حداقل 14 شبکه تلویزیون وبیش از 50 شبکه رادیود ای فعالیت دارد اما تا آنجا یکه من شاهد موضوع از نزدیک بودم اکثراین بنگاها با عدم تخصص در داخل خودشان مواجه است و کلیه بنگاها ی فوق الذکر تحت یک کشور خاصی کار خودشان را پیش میبرد.مثلاً تلویزیون آینه که بخش فنی آن تحت نظر مهندسین ترکها و ازبکها فعالیت می نمایند.دریک چنین کشور یکه هنوز از تلویزیون عادی که خیلی ساده از طریق ماهوره پخش میشود استفاده درست نمی تواند(در این راستا با عدم علم و تخصص مواجه است)، منوط بر این استفاده از تلویزیون انترنتی را خودشما میتوانید حدس بزنید!؟و مهم تر از همه اینکه درافغانستان اندکی فن آوری وارد شده است و لی فرهنگ آن هنوز وارد کشور نگردیده است و شاید این مسئله سالها طول بکشد و احتمالاً اصلاً هم وارد نشود.که استفاده سوء رسانه ها فعلی و تلفنهای کریدتی شاهد این مدعای بی فرهنگی فن آوری در افغانستان میباشد.