انواع ماهواره ها




بسم الله الرحمن الرحيم

با سلام خدمت شما دوستان گرامي!خيلي معذرت ميخواهم از اينكه خيلي دير آمدم چندي بود كه سرم خيلي شلوغ و كارهايم بهم ريخته بود ناگزير كه دست انها را از سرم گوتاه ميكردم كه كردم، و اينكه در خدمت شما هستم با اين مطلب،"انواع ماهواره ها" واز شما عزيزان دعوت به مطالعه آن مينمايم.بهروز باشيد.

ماهواره چيست؟
به يك تعريف خيلي ساده و جامع ميتوان گفت كه ماهواره عبارت اند از: ماهواره، یا «قمر مصنوعی»، به دستگاه‌های ساخت بشر گفته می‌شود که در مدارهایی در فضا به گرد زمین یا سیارات دیگر می‌چرخند.

تاریخچه پیدایش ماهواره:
مدتها انسان در تلاش بود تا راه حل مناسب واقتصادی برای ارتباطات بین المللی ، منطقه ای و محلی بیابد تا اینکه در سال 1970 میلادی اولین ماهواره مخابراتی به فضا پرتاب شد ولی ارتباطات بین المللی از سال های قبل بعنی در


سال 1850 بوسیله کابل تلگرافی زیر دریائی بین کشورهای فرانسه وانگلستان برقرار شد این روش ارتباط بیش از نیم قرن ادامه داشت تا در سال 1901 با استفاده از امواج و بهره گیری از امواج مخابراتی بی سیم آغاز گردید و25

سال بعد کشور انگلستان تکنولوژی ارتباطات با استفاده از امواج کوتاه رادیوئی را تکمیل کرد و پس از پایان جنگ جهانی دوم سیستم های انتقال از طریق شبکه مایکروویو بطور سریع توسعه یافت در سال 1965 یک سیستم انتقال بنام کابل هم محور تلفنی با چندین کانال بین آمریکا و اروپا (انگلیس) برقرار شد که در واقع یک قدم مهم در توسعه مخابرات بین المللی (راه دور) از نقطه نظر کیفیت وکمیت محسوب می شد در همان سال سرویس ارتباطات ماهواره ایی بین آمریکا و اروپا وبالعکس برقرار شد که تا بحال بهترین ومدرترین ارتباط بین المللی شناخته شده است.

کاربرد ماهواره:
امروزه موارد استفاده از ماهواره های مخابراتی و تاثیر فراوان آن بر زندگی انسانها گسترش قابل توجهی یافته است بطوریکه علاوه بر انتقال اطلاعات مختلف صدا و تصویر و . . . ، اخبار توسط ماهواره ها ، کاربردهای وسیع آن در زمینه کشاورزی ، تبلیغات ، هواشتاسی ، نجوم ، ترافیک دریائی و هوائی ، پست ، عکس برداری فضائی ، معادن ، اکتشافات ( نفت و گاز ) ، دور درمانی و مخابرات شامل تلفن و تلکس ، اطلاعات کامپیوتری (Data) و . . . از همه مهمتر برنامه های آموزشی نیز به سرعت رو به پیشرفت بوده و در جهت اهداف زیر مطرح می باشد.
1- جهش بخشیدن به تعلیم و تربیت در گروه های مختلف سنی
2- ارتقاء سطح تحصیلات در دبیرستان ها ، دانشگاهها و توسعه دوره های کوتاه مدت تحصیلی در صورت لزوم
3- تربیت معلم و آموزش های جدید برای تقویت کادر شاغل در نظام آموزشی
4- آگاهی بخشیدن به مردم درباره مسئولیت های اجتماعی وکشوری و تربیت یک جامعه مجهز به شناخت
5- به صورت سمینار در آوردن اخبار و اطلاعات ملی ، بین المللی و مباحث ایدئولوژیک
6- کمک به فعالیتهای ملی در زمینه تولید ، کشاورزی ، عمرانی ، بهداشتی و خانوادگی
7- تشویق مردم به سواد آموزی و حرفهای وکسب مهارتهای ضروری
8- وسعت دادن به سطح فکر ، قضاوت درست درباره موقعیت های زندگی و ایجاد رشد فکری با ایجاد تحرک برای بالا بردن آن
9- تمرکز توجه به مسائل ملی و اجتماعی و اقتصادی در رابطه با توسعه و تجدید سازمانهای ملی و بین المللی


انواع ماهواره ها از نظر کاربرد :
انواع ماهواره ها (قمرهای مصنوعی) از نظر نوع کاربرد در زیر آمده است
1- ماهواره های نظامی
2- ماهواره های جاسوسی
3- ماهواره های عکاسی
4- ماهواره های اطلاعاتی
5- رهگیری و جاسوسی مخابراتی
6- ناوبری
7- ماهواره های جاسوسی و نظارت دریائی نظامی
8- جاسوسی هشدار دهنده
9- استراق سمع الکتریکی
10- هواشناسی
11- علمی و نظامی
12- ماهواره های مخابراتی و نظامی . . .
ماهواره هایی نیز به عنوان تجاری و مخابراتی فعالیت می کنند که علاوه بر انتقال کانال تلفنی ، تلگرافی و . . . چند کانال تلوزیونی را نیز انتقال می دهند که بخشی از پهنای باند ترانسپوندر ماهواره به این موضوع اختصاص دارد.

ماهواره های غیر نظامی:
1- ماهواره های مخابراتی تا سرویس ثابت ، این سرویس ها ماهواره ایی بطور کلی شامل وارد زیر هستند:
ماهواره های شبکهجهانی اینتلست ، شبکه جهانی اینتر ااسپوتینگ ، شبکه جهانی اینمارست ، ماهواره های منطقه ایی نظیر پالایا ، عرب ست ، اوتل ست ، آیدان ، نوردیک و سرویس های منطقه ای محلی نظیر سی اس ژاپن (CS) آنیک کاندا ، اینتل ست هندوستان ، زهره ایران ( که متاسفانه طرح پرتاپ آن از سال 1372 مسکوت مانده است و اخیرا مسئولین ضرورت وجود ماهواره ایران را درک وبا کشورهای آسیایی ومنطقه ای طرح ساخت و پرتاب آن را تا سه سال دیگر وعده داده اند ) ، ماهواره های محلی استرالیا ، عربستان ، الجزایر ، فرانسه ، آمریکا و روسیه (وارث شوروی سابق)
2- ماهواره سیار هوانوردی
3- سیار دریانوردی
4- سیار زمینی
5- سیار به بخش صدا و تصویر
6- سرویس های ماهواره ای دریایی
7- سرویس های ماهوارهای برای اکتشافات زمینی و دریایی نظیر sea sat - land sat و . . .
8- سرویس های ماهواره ای جهت مقیاس اندازه گیری
9- سرویس ماهواره ای رادیو آماتوری
10- سرویس فرکانس استاندارد
11- سرویس جهت یابی رادیوئی
12- سرویس سیگنال زمانی (syncronize)
13- سرویس تحقیقات فضائی
14- سرویس عملیات فضائی
15- سرویس رادیو نجومی
16- سرویس ماهواره به ماهواره
17- سرویس ژئوفیزیک
18- سرویس محبط زیست
19- هواشناسی
20- سرویس اقیانوس شناسی
در سرویس هایی که ذکر شد ملاحظه می گردد که جهان چه استفاده گسترده ای از سیستم ماهواره ای می کند و چه نقش انکار نا پذیری در زندگی بشر امروزی دارد و ما باید در تلاش باشیم این فاصله را به حداقل برسانیم امروزه کاربرد تکنولوژی فضائی بسیار وسیع شده و نمی توان آن را در چند صفحه توضیح داد تا به حال هزاران ماهواره در زمینه های نظامی ، جاسوسی ، سری ، هوائی . . . به فضا پرتاب شده و می شود که اخبار برخی از آنها در رسانه های ارتباط جمعی منتشر نمی گردد.